Jumat, 27 November 2015

Ketiak berlebihan Berpeluh - Bagaimana Anda Mengawal Ia?

Ketiak berlebihan Berpeluh - Bagaimana Anda Mengawal Ia?

Tolong beri sedikit nafas dalam-dalam. Ambil nafas dalam-dalam, dan biarkan ia keluar perlahan-lahan. Menutup mata anda yang begitu ringkas dan membiarkan seluruh badan anda berehat.

Ini salah satu kaedah yang paling berkesan untuk membantu mengawal peluh ketiak berlebihan! Secara ringkas menenangkan seluruh badan anda akan melonggarkan ketegangan, mengurangkan tekanan, dan mudah-mudahan menghalang adrenalin yang berkaitan dengan saraf dan ketegangan. Jika badan anda berada dalam keadaan gelisah maka anda adalah jauh lebih cenderung untuk berpeluh. Ironinya, orang-orang yang terdedah kepada peluh ketiak berlebihan, atau mengalami Hiperhidrosis, selalunya akan mendapat lebih cemas apabila mereka merasakan diri mereka mula berpeluh. Ini meningkatkan tindak balas adrenalin, dan seterusnya meningkatkan peluh. Semasa menggunakan teknik menenangkan tidak akan sama sekali menyelesaikan masalah ini jika ia adalah isu perubatan, ia boleh membantu untuk mengurangkan kesan-kesan dan memberikan anda beberapa kawalan jika tidak ada alternatif yang sedia ada.

Sudah tentu ada cara lain di mana anda boleh disediakan. Jika anda hanya mengalami ketiak berpeluh berlebihan, ia mungkin tidak kelihatan seperti itu, tetapi anda sebenarnya jauh lebih baik daripada banyak orang yang mengalami berpeluh di atas kepala dan tangan mereka, yang jauh lebih sukar untuk dirawat. Terdapat banyak pilihan yang lebih mudah untuk berurusan dengan peluh ketiak berlebihan.

Alternatif yang hampir semua orang harus sedar adalah deodoran. Hampir semua orang di dunia Barat menggunakan deodoran sekarang, tetapi lebih sedikit orang mengetahui bahawa ini datang dalam pelbagai kekuatan yang sesuai dengan jenis badan yang berbeza. Bagi membendung berpeluh ketiak, terdapat produk sedia ada seperti Drysol yang direka untuk menangani berpeluh berlebihan daripada jumlah 'normal'. Ia mengandungi lebih bahan aktif, aluminium klorida dan oleh itu mempunyai lebih banyak hartanah mencegah peluh.

Anda juga boleh mengawal dengan menggunakan kain lap dirumus khas yang direka untuk mengeluarkan peluh, serta pengeringan tidak kelihatan pada kulit dan memberikan perlindungan tambahan untuk pergi dengan deodoran. Ini adalah hebat untuk menyegarkan diri pada siang hari apabila mencuci penuh bukan satu pilihan, dan adalah menjadi mudah mudah alih untuk kemudahan.

Untuk penyelesaian yang lebih kekal, rawatan seperti Botox boleh digunakan. Botox adalah yang paling mahal daripada pilihan setakat ini, tetapi adalah tahan lebih lama, dan terutamanya berkesan pada ketiak; kawasan-kawasan lain badan boleh terjejas lebih teruk oleh suntikan Botox, tetapi ketiak cenderung untuk bertindak balas agak baik untuk Botox mempertimbangkan sifat invasif rawatan.

Ketiak juga bertindak balas dengan baik kepada langkah-langkah seperti memakai pakaian yang longgar diperbuat daripada cahaya, bahan-bahan semula jadi seperti kapas. Ramai orang memakai kain sintetik yang berpaut di sekeliling lengan dan ketiak dan menyebabkan berpeluh ketiak berlebihan. Ini perlu dielakkan untuk mendapatkan hasil yang terbaik daripada apa-apa rawatan peluh ketiak berlebihan.

Ini adalah sebahagian daripada tip-tip utama untuk mencegah berpeluh ketiak. Anda boleh cuba mereka dan lihat sendiri. Tetapi ingat; jika mereka tidak bekerja kemudian berjumpa doktor untuk mencari alternatif terbaik anda, dan untuk mendiagnosis masalah asas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar